Dag 1 - 2: Onze eerste trip naar Boulogne-sur-Mer

Donderdag 12 september 2024

Vroeger dan gepland vertrekken we reeds om 12u20. Jonas halen we eerst op in de opvang, vervolgens halen we Jasper van school op. De kids hebben dan ook deze middag reeds een warme maaltijd kunnen benuttigen. Voor ons was het een sandwich snel in de mond en de autokoffer in recordtempo inladen. De kids worden groter en we hebben alsmaar minder reisspullen mee. Deze keer geen reisbed, geen babybad, Jasper enkel een nachtpamper, geen babyfoon meer. Het is tenslotte ook maar een weekend, dus dat scheelt ook alweer. De kids zijn supervrolijk en krijgen hun fopspeentje, zodat ze in slaap kunnen vallen. Missie geslaagd en ze slapen heel de rit tot aan de winkel om onze boodschappen voor dit weekend te gaan kopen. Het is net 15u, maar toch al behoorlijk druk in de supermarkt. We volgen ons boodschappenlijstje en de kids eten een croissant. Na een klein uurtje en een tas vol inkopen, staan we terug aan onze auto. Vanuit de winkel is het nog een kleine 10 minuten rijden tot aan onze eindbestemming. Hallo Équihen-Plage!

Vanuit ons terras hebben we een mooi uitzicht op de zee. Deze avond zijn er veel regenbuien, maar vanaf morgen en heel het weekend, zouden we stralend weer hebben. Aangezien Tom nu ook zijn verjaardagsbestemming weet, mag hij samen met de kids de roadbook inkijken. Onze reisspullen zijn snel verdeeld en de kids zijn enthousiast na het zien van hun slaapbedjes. We starten de avond met chips, kaasjes, salami en een drankje. De eigenares heeft ook een leuke attentie nagelaten voor ons (fles bier, fles mocktail, kaas en salami). Ook is er een briefje aanwezig met verjaardagsfelicitaties voor Tom. Zeer attent!

De kids eten nog een boterham en daarna starten we met de avondwasjes. Deze keer gaan we onder de douche. De kids drinken hun melkflesjes en om 19u30 liggen ze in hun bedjes. Wij genieten van een kaas - en wijnavondje met een mooie roze avondgloed en eens het donker is, van spectaculaire bliksems. We kunnen helaas niet buiten zitten deze avond, maar de lekkere kaas, wijn en het lichtspektakel maken alles goed.

Vrijdag 13 september 2024

Om 6u45 is Jasper wakker. Jonas is snel erna ook wakker. De kids hebben heel goed geslapen. Zelf hebben wij ook goed geslapen. Eerlijk gezegd heb ik hier beter geslapen dan thuis. Totaal geen rugpijn en goed uitgerust. We ontbijten en drinken heerlijke koffie. Het koffiemachine (zelfde als bij ons thuis) is met koffiebonen en die zijn heel lekker. De kids eten goed en spelen nog een beetje met het speelgoed van het huisje. Het beloofd een hele mooie dag te worden vandaag!

We starten met de ochtendwasjes. De rugzak met onze waterflessen, snacks en rozijnenbollen wordt klaargemaakt. Onze kids zijn heel vrolijk en klaar om te vertrekken naar onze eerste bestemming in Boulogne-sur-Mer.

Om 9u zitten we allemaal in de auto en 10 minuten later rijden we de parking van Nausicaa op. Vandaag bezoeken we het grootste aquarium van Europa. Je kan op voorhand een tijdslot reserveren. Vanaf 9u30 gaan de deuren open. Logischerwijs werd met twee kleine kids het tijdslot van 9u30 gereserveerd. Het is buiten behoorlijk winderig en koud. We zijn vijf minuten vroeger en de deuren zijn nog dicht.

Om 9u32 gaan de deuren open en volgt de rugzakcontrole. Elke bezoeker moet ook door de veiligheidsscan en dan worden de tickets gescand. Binnen is het aangenaam warm en we doen snel onze jassen uit. De kids vinden het nu al super leuk.

Jonas gaat terug in en uit de buggy en Jasper wandelt mee. Wat vervolgens volgt, is een prachtige onderwaterwereld met veel oh's en ah's. Prachtig en indrukwekkend!

Een extra superleuk voordeel is, dat het totaal niet druk is. We wandelen heel veel alleen langs de verschillende exposities en aquariums. Zelfs onder de oceaan, zijn we hier quasi alleen.

Jasper moet pipi doen en gaat met Tom op zoek naar een toilet. Jonas en ik blijven nog even onder de oceaan en bewonderen de manta en zeeschildpad. Hierna zijn we met zijn allen weer samen en wandelen verder langs de exposities en diverse aquariums.

Boys will be boys, alsook diepzeeduikers van dienst!

Vervolgens nemen we een liftje naar boven. Niet zomaar een liftje, maar we zitten in een duikboot en varen tussen een octopus en diverse vissen. Uit de lift, eten de kids rozijnenbollen. We wandelen nu boven de grote aquarium. Hier zien we de hele werking van het aquarium met reusachtige filters en pompen.

Hierna wandelen we naar het 2de gedeelte en bevinden we ons in meer exotische landen. Even in het vliegtuig en we arriveren in een suptropisch klimaat. De kids eten nog een 2de rozijnenbol, want van het vliegen en reizen, krijgen ze honger!

Na de zoveelste oh's en ah's, krijgen we alsnog een spektakel van de zeeleeuwen te zien! Helaas is er deze voormiddag geen zeeleeuwenshow. Deze start vandaag enkel om 15u30. Het is dan nog altijd heel rustig. We vinden het geweldig dat we van alle ruimtes kunnen genieten zonder volk en drukte.

Het 2de gedeelte is nu ook voltooid. Er is een kleine kidsspeelruimte aanwezig, waar de boys wat kunnen springen, kruipen, wandelen. Ze amuseren zich kostelijk.

Vervolgens bekijken we nog enkele roggen, nemen een storm op zee mee en gaan kijken naar de krokodillen. Daarna is het tijd voor een snelle hap, weliswaar geen hap van de krokodil. Neen Fish and chips in het restaurant. Tom gaat tijdens het wachten op onze bestelling, met Jonas een pamperwissel gaan doen. Jasper is heel flink en eens de maaltijd klaar is, ga ik samen met Jasper om de lunch. De kids eten flink en we hebben zelfs rustig kunnen eten.

De maaltijd was niet super, maar onze maagjes zijn gevuld. Klaar voor het 3de deel van de tour, we gaan naar de pinguïns kijken.

Ik blijf nog even met Jasper kijken en hoor Tom roepen naar ons. Er is een filmvoorstelling en we zijn wederom helemaal alleen in de ruimte. Een privé voorstelling over het zeeleven, de natuur, het klimaat. De kids zijn helemaal onder de indruk.

Na de voorstelling wandelen we nog even de grote en mooie shop binnen. Zeker de moeite waard om een souvenir te kopen.

Het is 13u15 als we Nausicaa verlaten. We kiezen ervoor om terug naar het vakantiehuisje te gaan, zodat de kids een dutje kunnen doen in hun bedje. Na de dutjes keren we terug naar het stadscentrum van Boulogne-sur-Mer. Terug in het vakantiehuisje, waren de kids al in slaap gevallen in de auto. Tom legt Jasper in bed en ik leg Jonas in bed. Helaas wilt Jasper niet slapen en Jonas weent ook snel als ik de kamer verlaat. Jonas blijft nog een klein half uurtje in zijn bed en babbelt gewoon door. Jasper speelt met zijn nieuwe aanwinst van de dag! Jasper heeft zelf deze slang gekozen en zag uiteraard nog een bal liggen. Jonas heeft ook een bal en een manta knuffel gekregen.

Tom en ik hadden zelf nu wel een dutje kunnen gebruiken, maar onze kids denken daar anders over. Jonas gaat ook uit bed en we drinken nog wat water en eten een snack. Om 15u30 zijn we weer weg richting het oude stadscentrum gedeelte van Boulogne-sur-Mer. We parkeren de auto op een gratis parking en we wandelen richting de bovenstad, langs de stadsmuren.

We wandelen eerst naar de Basiliek en passeren langs een prachtige tuin en de mooie winkelstraat. Er bevinden zich leuke restaurantjes en een ijssalon. Bij de ingang van de Basiliek nemen we het liftje om eerst de crypte te bezoeken. We betalen elk 6 euro, de kids mogen gratis. Deze crypte is de grootste crypte van Frankrijk. Er zijn geen graven aanwezig, maar wel vele kamers met galerijen van heilige kunstwerken. Er is veel gerestaureerd, maar de vervaagde muurschilderingen zijn nog restanten van de middeleeuwse kerk.

Na een half uurtje rond te dolen op basis van het plannetje, zijn we terug aan de ingang. Met de lift gaan we de basiliek binnen en wandelen hier nog even rond. De kids zijn echt heel flink en zijn wederom onder de indruk van het hele gebouw.

We wandelen terug naar buiten en Jasper wandelt flink naast de buggy. Hij houdt zich nu altijd vast aan de zijkant en weet dat hij bij ons moet blijven. We wandelen buiten de stadsmuren om een kijkje te nemen bij de obelisk Auguste Mariette. Deze persoon was een belangrijke Egyptoloog van Boulogne-sur-Mer. De tuin werd in 2021 volledig heraangelegd en dan werd deze replica van de Luxor-obelisk geplaatst samen met een symbolische rivier Nijl.

De kids worden heel erg moe en ze krijgen beiden hun fopspeentje. We wandelen nog even terug naar de tuin en buitenkant van de basiliek voor enkele foto's. Tom en Jasper gaan nog een souvenirwinkeltje binnen, waarbij Tom zijn magnetische flessenopener van de Opaalkust scoort. Hierna is het tijd om terug naar het vakantiehuisje te rijden. Jasper gaat nog op de foto bij de smurf en wandelt daarna vrolijk mee naar de auto.

Aan de auto krijgen de kids nog een sandwich. Jonas eet de sandwich op, maar Jasper is zo moe dat slechts 1 hap nog lukt. We hebben een beetje file, waardoor we nu bijna 20 minuten onderweg zijn. De kids liggen te slapen in de auto eens we arriveren aan het vakantiehuis. We halen ze uit de auto en leggen ze in de zetel. Hoe schattig!

Jasper is eerst wakker en krijgt zijn avondwasje. Daarna krijgt Jonas zijn avondwasje. Ze eten nog een boterham en drinken hun melkflesjes leeg. Jonas gaat eerst naar bed en daarna lees ik een verhaaltje voor Jasper voor. Om 19u liggen ze dan ook te slapen. Wij eten de restjes van onze kaas en stokbrood op, op ons terras. Het is een mooie avond en afsluiter van deze topdag met onze kids! Morgen gaan we wandelen vanuit het huisje naar het strand en de duinen! En is er eentje jarig... Tot morgen!