Dag 4: Een uitstap naar Cap Gris-Nez en Cap Blanc-Nez

Zondag 15 september 2024

Om 1u30 deze nacht werd Jasper wakker, want hij moest pipi doen op het potje. Heel flink Jasper! Al een hele week is hij s'nachts nu ook zindelijk. Misschien kunnen we binnenkort nog een tweede poging wagen om de pamper volledig vaarwel te zeggen. Zijn hoofd voelt warm aan en geeft aan zich niet goed te voelen. Voor de zekerheid geef ik hem wat perdolan. Hij vraagt dat ik bij hem ga mee slapen. Het blijft uiteraard een andere omgeving dan thuis en Jasper ligt ook in het grote tweepersoonsbed alleen (met zijn vijf pluchen knuffels en zijn grote mama slang). De mama wilt maar al te graag bij haar Jasper slapen. We slapen beiden goed en deze keer is eerst Jonas wakker. Tom staat met Jonas op en maakt zijn melkflesje klaar.

Ik kruip voorzichtig uit bed en Jasper blijft slapen. De Jonas is heel vrolijk en we ontbijten samen aan de tafel. Jasper slaapt nog steeds, maar hij heeft tijd om langer te slapen. Om 8u15 komt Jasper uit zijn bed, maar wilt niet eten. Hij drinkt wel water en voelt niet warm aan. Misschien moet hij nog een beetje meer wakker worden. Tom start met het ochtendwasje van Jonas, terwijl ik de koffer begin in te laden. De vuile was gaat in de waszakjes, propere kledij ook apart en na de wasjes gaat ons toiletgerief terug in de koffer. Eens we allemaal aangekleed zijn, worden de overige spullen bij elkaar gebracht in de speelgoedtas en in onze boodschappenbak, koeltas. Jasper drinkt water, maar wilt nog steeds niet eten. Ik maak nog boterhammen met choco klaar en er is nog pasta over, zodat de kids deze avond nog een warme maaltijd kunnen eten. Tom begint met het inladen van de auto. De kids gaan ook in de auto, want Jonas begint al heel moe te worden. Om 9u55 vertrekken we met de auto richting onze eerste stop. Het is 38 minuten rijden naar Cap Gris - Nez. Jonas ligt na twee minuten rijden al te slapen in de auto. We parkeren op een grote parking en zien voor het eerst veel belgen geparkeerd staan. Het is gezellig druk op de parking. We starten met de wandeling "La Balade des Belvédères. Een kleine 700 meter wandelen. Jonas zit in de buggy en Jasper wandelt flink mee aan de buggy.

We wandelen tot aan de twee uitzichtpunten met het uitzicht op de witte krijtrotsen van Engeland. Hier is de afstand tussen Frankrijk en Engeland het smalst, slechts 30,3 kilometer lang. Jaarlijks proberen geoefende "kanaalzwemmers" deze oversteek te maken vanuit Dover. Jasper heeft honger gekregen en eet een boterham met choco. Jonas wilt uiteraard ook een boterham met choco eten.

We vragen aan een dame om een foto van ons vieren te maken. Ik was helaas onze selfiestick vergeten... Gelukkig hebben we nog een mooie gezinsfoto kunnen scoren.

We wandelen nog even naar een tweede uitzichtpunt, maar het uitzicht blijft uiteraard hetzelfde. De terugweg wandelen we dichterbij de vuurtoren. Je kan niet zelf bij de vuurtoren, enkel rondom. De rechtse wandeling gaat naar een Middeleeuws fort, maar dit hoeft niet voor ons.

De boterhammen met choco hebben Jasper deugd gedaan. De volgende bestemming is uiteraard Cap Blanc - Nez. We rijden 26 minuten langs de slingerende weg tussen beide kapen. Dit is de meest noordelijke kaap en is met zijn 134 meter, de hoogste van de twee. De naam verwijst naar de witte krijtrotsen die hier steil aflopen naar het kanaal. Deze regio was tijdens de tweede Wereldoorlog door zijn ligging voornamelijk een strategische plek voor bominslagen. We parkeren op de gratis parking vanwaar we een mooi uitzicht hebben over het kanaal, Engeland en de kustlijn tot Cap Gris-Nez.

Met de trap kan je naar het strand wandelen. Na enige twijfel, gaan we met zijn allen naar het strand. Jonas haal ik uit de buggy en Jasper is zo blij om stenen in het water te kunnen gooien. Ook Jonas mag steentjes vasthouden en gooien in het water. Uiteindelijk zijn we alle vier, stenen in het water aan het gooien.

Aan stenen, hier zeker geen gebrek. Inmiddels is het 12u30 en wandelen we terug naar boven, richting de parking. Er is een mooi wandelpad met leuke tekeningen te bewonderen.

Als afsluiter is het de bedoeling om een drankje en een hapje te benuttigen bij L'effet Mer. We bestellen een kaas - en salamiplankje met een mocktail en een gin tonic. De kids eten nog een boterham, rozijnenbol en mogen koekjes eten. We hebben een prachtig plekje, lekker drankje met hapjes (ook Jasper eet een kaasje mee, dat hij vervolgens aan de mama geeft) EN onze kids zijn super flink. Wederom zijn ze niet opstandig, maar lijken ze zelf ook echt te genieten van deze vakantie.

Tussendoor gaat Tom met Jasper naar de toiletten, want hij moet pipi doen. Gelukkig zit zijn pipipotje in de auto, want de toiletten zijn een no - go voor Jasper. Eens ze terug zijn, ga ik ook naar de toiletten. Heel begrijpelijk dat Jasper hier niet op toilet wou gaan. Om 13u25 wandelen we terug naar onze auto en krijgt Jonas nog een nieuwe pamper op de bestuurdersstoel. De kids gaan in de autostoel, schoentjes uit, giletje uit, lekker comfy in hun stoel. Het is uiteraard toch de bedoeling dat ze snel in slaap vallen. Het is nog twee uur rijden tot thuis en ik krijg weliswaar nog een applausje van Tom, Jasper en een lachje van Jonas voor het plannen van dit geweldig verjaardagsweekend! DANKJEWEL lieverds! En als finishing touch, aanschouw onze slapende kids in de auto...

Wederom een super geslaagd weekendje! De regio zullen we in de toekomst zeker nog opnieuw bezoeken en verder ontdekken! Hopelijk hebben jullie alweer genoten van mijn reisverslagen. Dikke merci om mee te lezen en reacties achter te laten! Lang hoeven jullie niet te wachten op nieuwe reisverslagen, want binnenkort zijn we alweer op roadtrip doorheen Frankrijk.